سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قئاعد عربی

یادداشت ثابت - جمعه 94/6/21 12:57 عصر| | نظر



نویسنده: رضا عطائی - 1392/4/2

فاعل

    فاعل:   اسم مرفوعی است که بعد از ‹‹ فعل معلومی ›› بیاید درحالیکه آن فعل معلوم به آن نسبت داده شده باشد .

مانند : کَتَبَ سَعیدٌ            کتب : فعل         سعیدٌ : فاعل و مرفوع

اقسام فاعل :    1- اسم ظاهر            2  ضمیر و ضمیر خود بر دو قسم است : 1- ضمیر بارز  2- ضمیر مستتر

 

1- اسم ظاهر : مانند : جاءَ الحَقُّ      جاء : فعل              الحَقُّ : فاعل و مرفوع

2- ضمیر بارز :

                                                           در  فعـــــل مــــاضی

----

----

تَ

تِ

تُ

ا

ا

تُما

تُما

نا

و

ن

تُم

تُنَّ

                                                           در  فعـــــل مــــضارع و ......

----

----

----

ی

----

ا

ا

ا

ا

----

و

ن

و

ن

مانند : ضَرَبْتُ :   فعل و فاعل آن ضمیر بارز ‹‹ تُ ›› محلا مرفوع

        یَضرِبُونَ :    فعل و فاعل آن ضمیر بارز ‹‹ و ›› محلا مرفوع 

3- ضمیر مستتر :  مانند : ضَرَبَ : فعل ماضی و فاعل آن ضمیر مستتر‹‹  هو ››

                                   اَضرِبُ : فعل مضارع و فاعل آن ضمیر مستتر ‹‹ انا ››        

                                   اِضْرِبْ : فعل امر و فاعل آن ضمیر مستتر ‹‹ اَنْتَ ››

تذکر1 : در فعل ماضی و مضارع  فاعل در صیغه های ‹‹ 1 و 4 ››  می تواند ضمیر مستتر واقع شود . و در فعل مضارع در صیغه های ‹‹ 7 و 13 و 14 ›› فاعل فقط ضمیر مستتر است . ( اَنتَ ، اَنَا ، نَحنُ )

تذکر 2 :  اگر فاعل ِ اسم ظاهر ، مذکر باشد فعل هم، مذکر و اگر فاعل  مؤنث باشد فعل هم مؤنث می آید .

              مانند :    مذکر  : یَدخُلُ المؤمِنُ الجنةَ             مؤنث :  تَدخُلُ المؤمنةُ الجنةَ      

تذکر 3 : اگر فاعل اسم ظاهر باشد فعل همیشه بصورت ‹‹ مفرد ›› می آید .

یَدخُلُ المؤمِنُ الجنةَ               تَدخُلُ المؤمنةُ الجنةَ

یَدخُلُ المؤمِنانِ الجنةَ              تَدخُلُ المؤمنتانِ  الجنةَ

یَدخُلُ المؤمِنُونَ الجنةَ              تَدخُلُ المؤمناتُ الجنةَ

18

 

 

مفعول به

مفعول به : اسم منصوبی است که فعلی از فاعل بر آن واقع شده باشد .

      مانند : قَتَلَ عَلیٌّ سَعیداً       قَتَلَ : فعل            عَلِیٌّ : فاعل و مرفوع                سَعیداً : مفعول به ومنصوب

 

موارد زیر می توانند مفعول به واقع شوند :

1- اسم ظاهر : مانند :    یَضرِبُ اللهُ الامثالَ لِلناسِ       الامثالَ  : مفعول به  ومنصوب

2- ضمیر متصل :  مانند :  نَصَرَهُ  عَلِیٌّ           ه : مفعول به محلا منصوب

3- ضمیر منفصل : مانند : اِیّاکَ نَعْبُدُ        ایاک : مفعول به محلا منصوب

 

                         ضــمایــــــر منفصــــــل منصوب

اِیّاهُ

اِیّاها

اِیّاکَ

اِیّاکِ

اِیّایَ

اِیّاهُما

اِیّاهُما

اِیّاکُما

اِیّاکُما

اِیّانا

اِیّاهُم

اِیّاهُنَّ

اِیّاکُم

اِیّاکُنَّ

 

تذکر : مفعول به گاهی بر فاعل  و گاهی بر فعل و فاعل مقدم می شود . مانند : مثالهای شماره 2 و 3

 

 

جار و مجرور :

حروف جر :  به حروفی مانند  ‹‹  مِنْ ، فِی ، اِلَی ، لِـ  ، عَلَی  ، بِـ  ، کَ ، عَنْ  ›› حروف جر گویند . و به اسم بعد از

آنها مجرور  و به هر دو جار و مجرور می گویند .

مانند : لا تَقنَطُوا مِن رَحمةِ اللهِ                      یَدخلونَ فِی دینِ اللهِ اَفواجاً                    لَیسَ کَمِثلهِ شَیءٌ

‹‹  مِن رحمةِ     ،  فی دینِ   ،  کَمثلِ ››   : جار و مجرور هستند . 

تذکر : حروف جر فقط بر سر اسم می آیند .

 

  

19

 


نظرات (0)




نویسنده: رضا عطائی - 1392/4/4

موصول :

موصول : اسمی است که نیازمند به جمله ی مابعد خود است ومعنای آن کامل نمی شود مگر با آن جمله .

انواع موصول : 1- موصول خاص       2- موصول عام ( مشترک )

موصولات خاص عبارتند از :

                              مـوصـــولات خاص  با ترجمه

 اَلَّذِی : که ، کسی که

اللَّذانِ -  اللَّذینَ  : که ، کسانی که

الَّذینَ : که ، کسانی که

 اَلَّتِی : که ، کسی که

اللّتانِ  - اللَّتینِ     : که ، کسانی که

اللَّاتِی  :  که ، کسانی که

 اسم موصول ‹‹ الذی ›› برای مفردمذکر   و  ‹‹ التی ›› برای مفرد مؤنث  

‹‹ اللَّذانِ -  اللَّذینَ  ››  برای مثنی مذکر     و ‹‹ اللّتانِ  - اللَّتینِ ›› برای مثنی مؤنث

‹‹ الَّذینَ ›› برای جمع مذکر   و ‹‹ اللّاَتِی ›› برای جمع مؤنث بکار می رود .

تذکر : موصولات خاص غالبا برای ‹‹ عاقل ›› بکار می روند .

موصول عام  :   مانند : مَن   :که ،کسیکه، کسانیکه  ( برای عاقل )     ما : که ، چیزی که، چیزهایی که  ( برای غیر عاقل )

 

اِملأ الفراغَ بِالموصولِ المُناسِب :                             ( الَّذینَ ، ما ، مَنْ ، اللّتان  )

 الف :  اَنفِقْ بِـ ..... عندَکَ فِی سبیلِ اللهِ.  ب :  اِحتَرِمْ ...... هُوَ اَصغَرُ مِنکَ .  ج : ..... یَعملونَ الصالحاتِ فَلَهُم اَجرٌ عَظیمٌ .

16

 


نظرات (0)




نویسنده: رضا عطائی - 1392/4/5

ضمیر :

ضمیر:  اسمی است که جانشین اسم ظاهری می شود و از تکرار آن جلوگیری می کند .

اقسام ضمائر : 1- منفصل                   2- متصل

1- ضمیر منفصل : ضمیری است که به تنهائی و بطور مستقل می آید .

ضمائر منفصل دو نوع هستند  .      1- رفعی             2- نصبی  

ضمائر منفصل رفعی عبارتند از :                

           ضــمایــــــر منفصــــــل مرفـــــوع

هُوَ

هِیَ

اَنْتَ

اَنْتِ

اَنا

هُما

هُما

اَنتُما

اَنتُما

نَحْنُ

هُم

هُنَّ

اَنتُم

اَنتُنَّ

  تذکر : این ضمائر غالبا مبتدا و محلا مرفوع می باشند .

 

ضمائر منفصل نصبی  عبارتند از :

                          ضــمایــــــر منفصــــــل منصوب

اِیّاهُ

اِیّاها

اِیّاکَ

اِیّاکِ

اِیّایَ

اِیّاهُما

اِیّاهُما

اِیّاکُما

اِیّاکُما

اِیّانا

اِیّاهُم

اِیّاهُنَّ

اِیّاکُم

اِیّاکُنَّ

تذکر : این ضمائر غالبا بصورت مفعول به و محلا منصوب بکار می روند .

 

2- ضمیر متصل : ضمیری است که به تنهائی نمی آید بلکه همیشه به کلمه ی دیگری ( اسم یا فعل یا حرف )

 متصل است .

ضمائر متصل سه نوع هستند :  1- رفعی     2- نصبی       3- جری

ضمائر متصل رفعی : ضمائر رفعی همان ضمائری هستند که در ‹‹ فعلها ›› بکار می روند و بر دو قسم هستند .:

الف : ضمائر بارز : یعنی آشکار مانند : 

درفعل ماضی : (  ا ، و ، ن ، ت ، تما ، تم ، تِ  ، تن ، تُ  ، نا  ) با حذف موارد تکراری

در فعل مضارع و امر : ( ا، و ، ن ، ی  )  باحذف موارد تکراری

ب : ضمائر مُستَتِر : یعنی پنهان مانند : ضَرَبَ که ‹‹ هو››  در آن پنهان است  .

در ماضی : ( هو ، هی )                  در مضارع : ( هو ، هی ، اَنتَ ، اَنَا ، نَحْنُ )

 

ضمائر متصل نصبی : ضمائری هستند که به دنبال افعال می آیند و معنی مفعولی دارند مانند: نَصَرَ هُ ( اورا یاری کرد )

که نقش مفعول به و محلا منصوب را دارند . 

ضمائر متصل جری : ضمائری هستند که به آخر‹‹ اسم یا حروف جر››  متصل می شوند .  مانند :

کتابُهُ   : که نقش مضاف الیه و محلا مجرور را دارند .

ضمائر متصل نصبی و جری عبارتند از : 

         ضــمائــــــر متصــــــل منصوب  و مجرور

ه

ها

کَ

کِ

یَ

هما

هما

کُما

کُما

نا

هم 

هن

کُم

کُنَّ

عَیِّن نوعَ الضمائرِ  فی العبارةِ التالیةِ :   هُم اَکرمُوا صدیقَهُم فی حَفلةِ التَّکریمِ     -    الیومَ اَکمَلْتُلَکُم دینَکُم

 

تذکر :  نون وقایه :

اگر ضمیر متکلم وحده  ‹‹ ی ›› به فعلی متصل شود یک نون بین آن ‹‹ فعل و ضمیر›› فاصله می شود این نون را

 ‹‹ نون وقایه ›› نامند . مانند :    ضَرَبَـنی 


پیوند‌ها

Online User